Historia
Historia firmy OPEL
Historia Opla wywodzi swoje korzenie z Russelsheim w Niemczech, gdzie w 1838 roku urodził się Adam Opel. Jako młodzieniec Adam podczas swych licznych podróży po Europie poznawał różne nowe technologie. Wyjątkowo mocno zainteresował się produkcją maszyn do szycia. Zafascynowany tymi urządzeniami Adam, w wieku 25 lat, w swoim rodzinnym mieście otwiera fabrykę nastawioną na ich wysoką produkcję. Wykorzystując swoją wiedzę szybko staje się jednym z większych producentem maszyn do szycia na świecie, eksportując swoje wyroby do prawie wszystkich krajów Europy, Stanów Zjednoczonych, Rosji i Indii.

W 1868 Adam Opel poślubia Sophie Marie Scheller, z którą później ma pięciu synów, będących spadkobiercami fabryki ojca. W 1885 roku Adam Opel, jako pierwszy w Niemczech, rozpoczyna produkcję innych, ekskluzywnych i drogich "maszyn": rowerów. Kiedy w 1895 roku Adam umiera, jego fabryka produkuje 2 tysiące rowerów rocznie.

Synowie, wykorzystując doświadczenie ojca oraz 37-letnią praktykę firmy, za namową matki, decydują się na wejście na nowy, rozwijający się rynek produkcji pojazdów mechanicznych. Opel Patent-Motorwagen. System Lutzmann 1899 I tak w 1899 Opel podpisując kontrakt z producentem podwozi Friedrichem Lutzmann'em z Dessau, produkuje swój pierwszy samochód: "Opel-Patent-MotorWagen, System Lutzmann". Firma dostarczyła klientom 11 ręcznie montowanych egzemplarzy. W 1901 Opel wykupuje licencję na produkcję francuskich pojazdów Opel Darracq 1901-1903 Alexandre Darracq'a.

Dopiero rok później, podczas salonu motoryzacyjnego w Hamburgu, Opel prezentuje kompletnie wyprodukowany w Russelsheim według swojego pomysłu model 10/12 HP z nowym dwu-cylindrowym silnikiem, chłodzonym cieczą, rozpędzającym pojazd do zawrotnej prędkości 45 km/h. W 1906 roku zostaje otwarty nowy oddział w Berlinie. W tym samym roku fabryki Opla opuszcza tysięczny samochód. Trzy lata później Opel wprowadza nowy model: 4/8 HP z czterocylindrowym Opel 4/8 KM Doctorwagen 1909 silnikiem, nazywanym ze względu na zainteresowanie pewnej grupy zawodowej: "Doctor's Car". Cena tego bolidu wynosiła 3950 marek. Co stanowiło połowę średniej ceny pojazdów konkurencj. Tym samym Opel przedsięwziął pierwszy krok w kierunku wytwarzania samochodów dla szerszej grupy społeczeństwa. Sukces tego modelu oraz wprowadzenie w roku Opel 6/16 KM 1911 1910 systemu modułowego (który umożliwiał łączenie produkowanych nadwozi z różnymi silnikami i podwoziami) przyczyniły się do dalszego rozwoju firmy.

W 1912 roku zostaje wyprodukowany 10-tysięczny Opel. W tym okresie zarząd ustanawia 55,5 godzinny tydzień pracy przy minimalnej stawce 36 fenningów za godzinę. W 1914 roku Opel jest największym producentem samochodów w Niemczech sprzedając rocznie ponad 3300 pojazdów. Fabryka zatrudnia pierwsze kobiety. W tym samym roku stworzono największy zespół napedowy, jaki kiedykolwiek opuścił fabrykę. Był to silnik o pojemności 12,3 litra, mocy 260 KM (!!!) zamontowany w samochodzie wyścigowym: Opel Rennwagen. Rok 1916 i nowy model: 6-cylindrowy, 4,7 litrowy 18/50 PS. W 1924 roku Opel przeprowadza olbrzymią modernizację produkcji (1000000 złotych marek) i zostaje pierwszym niemieckim przedsiębiorcą, który wprowadza linię montażową (wynalazek Forda). I znów nowy model: 4/12 PS "Laubfrosch" (4500 DM). W 1928 Opel produkuje 37,5% łącznej produkcji samochodów w Niemczech. W tym samym roku Opel produkuje bolid, który baz wahania można nazwać wyścigowym. Jest to seria RAK (od "Raketen"). Model Rak 3 osiągał prędkość 254 km/h.

W 1929 roku wielki amerykański koncern: General Motors wykupuje 80% własności Opla (Adam się chyba przewrócił w grobie). Początki współpracy z (bedącym już własnością GM) Vauxhall Motors Ltd., Luton, England. Dwa lata później Opel jest już całkowita własnością GM (Adasiowi rosną długie zęby i pazury), a 13000 zatrudnionych produkuje do 500 samochodów i 6000 rowerów dziennie. Na początku lata 1929 Opel jako pierwszy z niemieckich producentów samochodów Opel P4 1935 założył towarzystwo ubezpieczeniowe i spółke finansującą sprzedaż ratalną. Z powodu strat wywołanych kryzysem gospodarczym firma musiała wstrzymać produkcję motocykli.

W 1935 roku firma osiąga 100 000 wyprodukowanych aut. Nowy model P4 (pojemność: 1.2 !!!) kosztuje 1650 marek (później jego cena zostaje zredukowana do 1450 marek), tym samym fabryka wytwarza o wiele bardziej ekonomiczny (tańszy) samochód niż konkurencja. W tym samym roku na Berlin Moto Show Opel prezentuje pierwszy niemiecki samochód z integralną, całkowicie metalową ramą i nadwoziem, Olympię 1.3. Rok później z wyprodukowanymi ponad 120-tysiącami pojazdów Opel staje się największym producentem samochodów w Europie. W 1936 sprzedając produkcję rowerów do NSU, Opel koncentruje się wyłącznie na produkcji samochodów.

Rok 1937 owocuje pierwszym modelem o nazwie Kadett. Ta 2-drzwiowa limuzyna, ciesząca się dużym powodzeniem, była napędzana rzędowym, czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1.1 litra, uzyskującym moc 23 KM. Samochód ważący 757 kg osiągał już całkiem sporą prędkość: 98 km/h. W latach trzydziestych firma poszerzyła asortyment swoich wyrobów o modele Super 6 i Admiral, dzięki czemu włączono do produkcji dwa luksusowe samochody o sześciocylindrowych silnikach. Do produkcji wchodzi też jeden ze sztandarowych modeli Opla: Kapitan. W 1940 roku firma produkuje swój pierwszo-milionowy pojazd, i ze względu na wojnę zaprzestaje produkcji samochodów cywilnych. Produkuje głównie ciężarówki na cele wojskowe.

Pod koniec wojny zostają zniszczone dwie wielkie fabryki Opla: w Russelsheim i Branderburgu. W 1945 Rosjanie dogłębnie ogałacają pozostałe fabryki. W 1946 powoli odbudowywane fabryki opuszcza pierwszy powojenny Opel, 1,5 tonowy samochód ciężarowy "Blitz". Wkrótce do produkcji zostają wprowadzone: nowa Olympia (Ponton) i nowy Kapitan. W 1950 zostaje ukończona rekonstrukcja zakładów produkcyjnych w Russelsheim, by 5 lat później wypuścić drugo-milionowego Opla.

Razem z rokiem 1962 (stulecie firmy), ukończeniem budowy nowej fabryki w Bochum Opel wchodzi w nową erę. Do Opel Kadett A 1962 nowej fabryki zostaje przeniesiona cała produkcja modelu Kadett, skąd w 1966 roku wyjeżdża milionowy jego egzemplarz. W tym okresie Opel otwiera nową fabrykę części w Kaiserslautern. Wychodzi kolejny model ze sportowej rodziny Opla: 6-cylindrowy, 150-konny Commodore (prędkość max: 200km/h). Rok 1970 przynosi nowe coupe Opel Manta. W 1971 produkcja przekracza 10 milionów pojazdów by Opel Kadett D 1979 rok później Opel zawładną 20,4% rynkiem sprzedaży samochodów. W 1977 roku fabrykę opuszczają pierwsze egzemplarze Senatora i Monzy.

Rok 1979 jest przełomowy mniej dla Opla, ale bardziej dla garstki młodych ludzi dorastających na początku XXI wieku. Opel wypuszcza na rynek nowy model: przednio-napędowy Kadett D. Model ten staje się tak popularny, że na początku lat osiemdziesiątych zdobywa miano Samochodu Roku. W celu wspierania młodych kierowców wyścigowych firma Opel rozpoczęła organizowanie pucharów jednej marki, tzw. Pucharów Opla Kadetta (piękne czasy), które później zastąpiono Pucharem Opel Junior. W 1981 firma buduje nową fabrykę w Saragossie w Hiszpanii, gdzie rozpoczyna produkcję nowego modelu: kompaktowej Corsy.

Rok 1984 jest rokiem zaprzestania produkcji najbardziej kultowego modelu Opla: Kadetta D. Na pocieszenie firma wypuszcza jego zmodernizowaną wersję E. W 1985 roku Opel jest jedynym producentem mającym w swojej ofercie szeroką gamę modeli wyposażonych w system katalizacji spalin. Wkrótce Opel Omega zdobywa tytuł "Samochodu Roku 1987". Rok 1988 owocuje nowym standardem w aerodynamice: Opel Vectra. W 1989 roku fabrykę opuszcza 25-milionowy Opel.

Lata 90-te XX wieku są świadkami wielkiego rozkwitu światowej motoryzacji. Zmianom nie oparł się również Opel. Poza wprowadzaniem na rynek nowych modeli, firma otwiera nowe fabryki (jako pierwszy niemiecki koncern otwiera montażownię w Polsce - 1995), aktywnie angażuje się w promocję i sponsoring (oficjalny sponsor piłkarskich mistrzostw świata w USA - 1994), zakłada team kierowców Formuły 3, wprowadza nowych kontrahentów a także otwiera sieci sprzedaży na całym świecie. Od roku 2001 Opel daje dwuletnią gwarancję na wszystkie swoje produkty. Model Astra obchodzi swoje 10-te urodziny. W 2002 roku Opel inwestuje 10 miliardów Euro w projekt racjonalizacji produkcji, by móc co 6 miesięcy wprowadzić nowy model lub rozwiązania przez najbliższe 5 lat. Wychodzi nowa Vectra a Corsa obchodzi 20 urodziny (11 milionów wyprodukowanych egzemplarzy). W 2003 rezultatem nowej strategii koncernu są modele: Signum i minivan Meriva.

Opracowanie: Badger
Strona główna Forum Klubowicze Galeria Warsztat Historia
Google




Kopiowanie zdjęć i/lub treści zawartych na stronie www.kadett.d.pl bez zgody autorów zabronione.
Projekt i wykonanie ShoGun :: gg 82395
Copyright © www.kadett.d.pl

[[ 556407 ]]
Valid CSS! Valid HTML 4.01 Transitional